Jak sprawdzić, czy biuro podróży nie upadnie?

Expander kredyty Szczecin kontakt

Poprzednie sezony turystyczne pokazały, że nawet znane, doświadczone biura podróży mogą utracić płynność finansową i niemiło zaskoczyć turystów, którzy im zaufali. Niezależnie od tego, czy na wakacje wysyłamy dzieci, bliskich, czy wybieramy się na wczasy sami warto przed wykupieniem oferty sprawdzić, w jakiej kondycji jest biuro, z którego oferty zamierzamy skorzystać. Wiele osób odkłada wypoczynek na mniej popularne miesiące. Co zrobić, by wyjechać i wrócić bezpiecznie?

Jako pierwsze powinniśmy sprawdzić, czy firma oferująca interesującą nas ofertę jest wpisana w prowadzonym przez Ministerstwo Sportu i Turystyki Centralnej Ewidencję Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Niestety w rejestrze nie ma wzmianek na temat ewentualnej niewypłacalności tych firm. Pozostaje więc zerknąć na stronie UOKiK, stronie ministerstwa w pozycji dla „klientów biur podróży” oraz w BIG.

Przed podpisaniem umowy warto sprawdzić, jakimi środkami własnymi dysponuje firma (w KRS w sekcji dotyczącej wkładu własnego), a także podpytać o gwarancję bankową i ubezpieczeniową. Jak się okazuje, w 2015 roku w bazie BIG Info Monitor figurowało ponad 200 biur podróży z zadłużeniem łącznym przekraczającym 2,5 miliona złotych. To dużo. Pomimo, że raporty są płatne, inwestycja się opłaci. Do sprawdzenia nie jest wymagana zgoda touroperatora, ani żadna umowa wiążąca z BIG. Wystarczy znać NIP biura i prześlemy potwierdzenie opłaty (obecnie 30 zł).

Przed podjęciem decyzji o wykupie wczasów w krajach określanych jako kontrowersyjny (np. Egipt, Turcja, czy inne zagrożone np. terroryzmem) dla naszego bezpieczeństwa śledźmy informacje i komunikaty publikowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Dzięki temu dowiemy się, jakie czyhają tam zagrożenia i czy wyjazd jest bezpieczny.

Co w sytuacji, gdy standard wypoczynku nie jest zgodny z ofertą?

Biura turystyczne nie są bezkarne w tym zakresie. Jeśli nie zgadza się choć jeden element, którym zapewniał touroperator warto reklamować usługę. Dotyczy to pokoju hotelowego o niższym standardzie, jakości posiłków, animacji, wycieczek i innych usług, które zapewniało biuro podróży, warto żądać choćby rabatu za wycieczkę. Reklamacja w firmie pisemnej powinna zawierać opis niezgodnych z ofertą kwestii, propozycję rekompensaty. Biuro o odpowiednio wysokiej renomie odpowiada na zarzuty dość szybko, a kwestie rabatu, czy zwrotu części należności nie stanowią problemu, o ile są całkowicie zasadne.

Sprawdź także zestawienia produktów bankowych:
Najtańsze kredyty gotówkowe marzec 2024
Bezpłatne konta osobiste marzec 2024
Najlepsze karty kredytowe marzec 2024
Lokaty bankowe oprocentowanie marzec 2024

+